The NFB is committed to respecting your privacy

We use cookies to ensure that our site works efficiently, as well as for advertising purposes.

If you do not wish to have your information used in this way, you can modify your browser settings before continuing your visit.

Learn more
Skip to content

Embed this code on your site

Video player width

by Reset

Sphères

1969 7 min
Coming soon

Court métrage d’animation de Norman McLaren et de René Jodoin. Dans une sorte de jeu de mouvement, ils font virevolter des sphères blanches dans un ciel coloré en mouvance. Ces sphères s’alignent, se groupent et se multiplient, entrant parfois en collision l’une contre l’autre. Au piano, Glenn Gould exécute des extraits du « Clavecin bien tempéré » de Bach et donne au film son rythme et l'allure qui le caractérise.

Sorry this content is not available in your current location.
Your rental expires on
None
You've already purchased this film.
Download it from My purchases.
Not available
Campus
Sphères

Details

Court métrage d’animation de Norman McLaren et de René Jodoin. Dans une sorte de jeu de mouvement, ils font virevolter des sphères blanches dans un ciel coloré en mouvance. Ces sphères s’alignent, se groupent et se multiplient, entrant parfois en collision l’une contre l’autre. Au piano, Glenn Gould exécute des extraits du « Clavecin bien tempéré » de Bach et donne au film son rythme et l'allure qui le caractérise.

  • director
    Norman McLaren
    René Jodoin
  • producer
    Norman McLaren
    René Jodoin
  • animation
    Norman McLaren
    René Jodoin
  • music
    Glenn Gould

Enjoy the NFB experience on your favourite device. 

Education

Ages 11 to 17

Arts Education - Visual Arts
History and Citizenship Education - Culture and Currents of Thought (1500-present)
Media Education - Film Animation

Ask media and film students to discuss: the effect of classical music as inspiration and key element; the use of flowing spheres; the animation technique; and the effect of the butterfly. Before viewing, have music and art students listen only; after viewing, discuss how music might be visual, and draw or sculpt in response to music. Mathematics students can explore the presence of geometry and algebra in the visual images.