The NFB is committed to respecting your privacy

We use cookies to ensure that our site works efficiently, as well as for advertising purposes.

If you do not wish to have your information used in this way, you can modify your browser settings before continuing your visit.

Learn more
Skip to content

Embed this code on your site

Video player width

by Reset
New release
None

Le chemin rouge

2015 15 min
Coming
Leaving soon

Ce court métrage documentaire nous amène au coeur d'un véritable pow-wow traditionnel. En suivant le parcours de Tony Chachai, jeune Autochtone en quête d’identité, la cinéaste originaire de Manawan se penche sur la culture, le passé et la transmission du savoir et des connaissances au sein des membres d’une communauté atikamekw. Mu par le désir de renouer avec sa famille et ses racines, Tony Chachai livre un témoignage touchant sur le chemin qui l’a ramené auprès des siens. À l’aube de devenir père, il prend conscience de la richesse de cet héritage et célèbre ce passé en dansant dans un …

Sorry this content is not available in your current location.
Your rental expires on
None
You've already purchased this film.
Download it from My purchases.
Not available
Campus
Le chemin rouge

Extras

Details

Ce court métrage documentaire nous amène au coeur d'un véritable pow-wow traditionnel. En suivant le parcours de Tony Chachai, jeune Autochtone en quête d’identité, la cinéaste originaire de Manawan se penche sur la culture, le passé et la transmission du savoir et des connaissances au sein des membres d’une communauté atikamekw. Mu par le désir de renouer avec sa famille et ses racines, Tony Chachai livre un témoignage touchant sur le chemin qui l’a ramené auprès des siens. À l’aube de devenir père, il prend conscience de la richesse de cet héritage et célèbre ce passé en dansant dans un pow-wow aux côtés de son cousin Ronny Chachai.

Ce film a été réalisé par Thérèse Ottawa, cinéaste à l'occasion du concours Tremplin NIKANIK, destiné aux cinéastes francophones des Premières Nations du Québec.
  • participation
    Tony Chachai
    Ronny Chachai
  • None
    Thérèse Ottawa
    Johanne Bergeron
    Sébastien Gros
    Theodora Kolovos
  • direction
    Thérèse Ottawa
  • directing consultant
    Rachel-Alouki Labbé
  • location sound
    Sylvain Vary
  • production assistant
    Orania Gros-Louis
  • picture editing
    Aube Foglia
  • technical support - editing
    Pierre Dupont
    Isabelle Painchaud
    Patrick Trahan
  • online editing
    Serge Verreault
    Nicolas Ottawa
  • titles
    Mélanie Bouchard
  • sound editing
    Simon Gervais
  • sound editing - assistance
    Melodie Lachapelle
  • sound effects creation
    Alexis Farand
  • post-sync effects recording
    Geoffrey Mitchell
  • sound mixing
    Serge Boivin
  • marketing officer
    François Jacques
  • administrator
    Sia Koukoulas
  • production coordinator
    Hélène Regimbal
    Chinda Phommarinh
  • administrative assistant
    Larissa Christoforo
  • technical coordinator
    Mira Mailhot
  • executive director
    Monika Ille
  • delegate producer
    Rachel-Alouki Labbé
  • executive producer
    Colette Loumède

Enjoy the NFB experience on your favourite device. 

Education

Ages 12 to 18
Mini-lessons

This documentary can evoke conversation and deeper understanding of Indigenous identity. Why is it important for foster families to nurture Indigenous cultural ways of being, knowing and doing? Research the Indian Act in relation to banning cultural regalia and dance. Why would the government want to make dance and regalia illegal? What would the long-term effects of this type of cultural repression be? Can the resurgence of Indigenous cultural practices, once outlawed by forced assimilation policies, nurture healing and wellness within individuals, communities and society? Research the significance of a powwow, smudging, eagle feathers, drum songs, and dance styles and regalia. When researching, consider the importance of using an Indigenous source.

Le chemin rouge
Purchase options
Also available
Already paid to see this film?