Ce premier long métrage du cinéaste Pierre Hébert pose une réflexion pertinente sur le culte des images à travers les aventures de Monsieur Michel. Veuf et retraité depuis peu, celui-ci mène une existence paisible en compagnie de son chien, de ses livres et de son téléviseur. Mais cette tranquille routine se transforme bien vite en cauchemar, par l'assaut d'images en provenance de la télévision, montrant les turbulences qui secouent le monde.
Perfectionnant certaines des techniques d'animation qui ont fait sa renommée, Pierre Hébert poursuit sa réflexion sociale dans ce film tourné à Montréal, à Paris et au Burkina Faso. Avec le grand comédien français Michael Lonsdale pour incarner Monsieur Michel, ainsi que l'acteur burkinabé Sotigui Kouyaté.
Watch an early experiment using computers to animate film. The result is a dazzling vibration of geometric forms in vivid colour, an effect achieved by varying the speed at which alternate colours change, so producing optical illusions. In between these screen pyrotechnics there appears a simple line form gyrating in smooth rhythm. Sound effects are created by registering sound shapes directly on the soundtrack of the film.
Un personnage prend vie sur une table d'animation. L'animateur le dessine et le manipule à l'aide de matériaux différents. Il se met alors à marcher, à sautiller, nous permettant d'apprécier au même moment différentes techniques d'animation. Film sans paroles.
Film d'animation illustrant l'écrasement de l'homme moderne par le rouleau compresseur de la performance. Entre figuration et abstraction, Drux Flux s'inspire de L'homme unidimensionnel du philosophe Herbert Marcuse. Le cinéaste déconstruit les paysages industriels et met en cause la suprématie de la technique au dépend de l'humanité.
Court métrage d'animation dont le héros, espiègle petit bonhomme né de papiers découpés, se prête à plusieurs métamorphoses qui reflètent le côté humain et humoristique d'un enfant devant la vie. Pas de parlé, mais les seuls accents d'une guitare enjouée...
Le 26e film de l’ONF à être nommé aux Oscars®
Court métrage d’animation sur la marche et ses plaisirs. Les couleurs en détrempe sont l'une des techniques impressionnantes utilisées dans ce film par Ryan Larkin. Pas de commentaires. Une trame sonore qui comble le silence.
This funny yet serious short film demonstrates the effectiveness of advertising and the marketing machine. Its comic appeal lies in the characters and the absurd situations they find themselves in, but it also shines a harsh light on our tendency towards needless consumerism prompted by a steady flow of commercials.
A film in which both sound and image were created with a minimum of photographic or electronic equipment. The images are a few simple geometric forms--squares, circles, lines, ellipses--arranged and counter-arranged to generate an increasing number of perceived images. Their appearance on the screen is as percussive as the sound that accompanies them.
In this animated film without words, filmmaker Pierre Hébert and musicians Robert Lepage and René Lussier worked together, and separately, in their respective media. This cinema/music performance recreates, impressionistically, the dehumanizing environment of the urban subway. Drawings etch the outlines of people hurtling through space in underground tunnels. The soundtrack, elemental and atonal, gives compelling expression to their alienation.
While preparing a program on a proposed water-diversion project, a television journalist must come to terms with the fact that she must present an unbiased look at the positive and negative effects of damming a river.
When an advanced race of giant lobsters from outer space land on Earth, no one can figure out why they've come. A complete failure to communicate on both ends leads to panic and pandemonium. Why are they here? What do they want? In this clever throwback to the ‘50s B-movie, a small neighbourhood learns the value of clear communication.
The Telidon System is a telephone communication process which enables the exchange of visual information.